معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: با وجود تحریمهای ظالمانه، شرایط برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی به ویژه خراسان رضوی در نمایشگاههای خارج از کشور فراهم است و جز هزینههای بالای ارزی آن، مانع دیگری در این مسیر نیست. به گزارش ایرنا، «علی رسولیان» بیان کرد: نوسان قیمت ارز و افزایش آن طی سال گذشته بر نحوه برگزاری نمایشگاههای ایران در خارج از کشور اثرگذار بود، زیرا حضور در نمایشگاههای خارجی مستلزم پرداخت مبالغ به صورت ارزی است و این مهم هزینهها را برای تجار و فعالان اقتصادی افزایش داد.
وی ادامه داد: هر سال در قانون بودجه، اعتباراتی برای تامین هزینههای حضور در نمایشگاههای خارجی و حمایت از فعالان اقتصادی در این عرصه پیشبینی میشود اما یا تخصیص این اعتبارات به کندی صورت میگیرد یا به کلی پرداخت نمیشود. این مساله موجب کم رغبتی تجار ایرانی به منظور شرکت در نمایشگاههای خارجی یا برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: با این حال شرکتهای ایرانی به صورت انفرادی در نمایشگاههای کشورهای دیگر شرکت میکنند مثلا یکی از شرکتهای فعال در صنعت غذای خراسان رضوی چندی قبل در نمایشگاه ایتالیا شرکت کرد. این رویداد فرصتهای جدیدی برای این شرکت فراهم آورد یا تولیدکنندگان صنایع دستی استان هفته گذشته در یکی از نمایشگاههای عرضه کالا در قطر حضور یافته بودند.
رسولیان گفت: در مجموع با اینکه هزینههای ارزی حضور در نمایشگاههای خارجی یا برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی در کشورهای دیگر افزایش قابل توجهی داشته است اما تفاوت نرخ ارز فرصتهای بیشتری را برای ایران فراهم کرد به نحوی که قدرت رقابت کالای ایرانی به دلیل ارزان بودن آن نسبت به کالاهای دیگر در این نمایشگاهها افزایش یافت.
وی تصریح کرد: نمایشگاه فرصت خوبی برای عرضه محصولات و کالاهای ایرانی است لذا اگر سازمان توسعه تجارت با اختصاص ارز دولتی به رویدادهای نمایشگاهی و شرکتهای فعال در نمایشگاههای خارجی این مهم را مورد حمایت قرار دهد و شرکت شهرکهای صنعتی استان با ابزاری که در اختیار دارد کمک مالی به فرایند برگزاری نمایشگاهها کند خراسان رضوی میتواند در موضوع نمایشگاههای خارجی حضور موثری داشته باشد.
معاون استاندار خراسان رضوی توضیح داد: شاید در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر هزینهبر و دشوار باشد اما حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاههای خارجی و حمایت ارزی از آنها میتواند بستر استفاده از فرصت بسیار خوب رویداد نمایشگاهی برای دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم کند.
هزینه ارزی؛ مشکل تجار در نمایشگاههای خارجی
در همینه زمینه :